درباره ما

اهمیت آب و هوا در انتخاب سنگ

اهمیت آب و هوا در انتخاب سنگ

اهمیت آب و هوا در انتخاب سنگ

بررسی اهمیت آب و هوا در انتخاب سنگ بسیار مهم است. چرا که آگاهی از این موضوع ما را با محدودیت‌هایی که در انتخاب سنگ داریم آشنا می‌کند. همان‌طور که می‌دانید سنگ‌ها از نظر ساختار و بافت با یکدیگر متفاوتند. لذا واکنش و میزان دوام آن‌ها در برابر شرایط هوایی مختلف متفاوت خواهد بود. این مسئله ایجاب می‌کند تا با شناخت بیشتر نسبت به سنگ‌ها، با توجه به شرایط اقلیمی منطقه‌ی خود سنگی مناسب را انتخاب کنید.

مقوله‌ی اهمیت آب و هوا در انتخاب سنگ را می‌توان در خصوص همه‌ی جنبه‌های کاربردی سنگ بررسی کرد. با این حال، بیشترین اهمیت در این میان به سنگ نما، سنگفرش و … اختصاص دارد. چرا که در این شرایط سنگ در محیط بیرونی و در معرض شرایط جوی قرار دارد.

تاثیرات آب و هوا بر سنگ ساختمانی و اهمیت آن

در ادامه بررسی اهمیت آب و هوا در انتخاب سنگ، بهتر است ابتدا نگاهی به تاثیراتی داشته باشیم که شرایط جوی بر سنگ‌ها خواهند داشت. این تاثیرات از جنبه‌های مختلفی قابل بررسی هستند. انواع تاثیر هوا زدگی بر سنگ را در ادامه می‌خوانید.سفیدترین سنگ نما،

تخریب در اثر یخ‌زدگی

یکی از شرایط مخرب سنگ‌های ساختمانی، سرمای شدید است. از این روست که انتخاب سنگ مقاوم در مناطق سردسیر اهمیت زیادی پیدا می‌کند. یخ‌زدگی به ویژه در سنگ‌هایی که ساختار متخلخلی دارند تاثیر بیشتری خواهد داشت. چرا که نفوذ آب به این سنگ‌ها باعث ایجاد یخ در درون بافت سنگ می‌شود.اختلاف چگالی آب و یخ باعث می‌شود در فرآیند‌های یخ‌زدگی و ذوب در طول روز و شب، سنگ به تدریج دچار شکستگی و ترک شود. چرا که تغییر پیوسته از آب به یخ و برعکس، باعث انبساط و انقباض شده و در نهایت به ساختار سنگ فشار وارد می‌کند.ترامیت بوکان

کاهش کیفیت در برابر تابش آفتاب

دیگر عامل طبیعی تاثیرگذار بر سنگ، تابش آفتاب است. تابش مستقیم آفتاب قادر است کیفیت ظاهری برخی از سنگ‌ها را دست‌خوش تغییر قرار دهد. سنگ‌ها به ویژه در مناطق گرمسیری، به تدریج مات شده و براقیت اولیه خود را از دست می‌دهند.تاثیرات آب و هوا بر سنگ ساختمانی و اهمیت آن | نکات مهم در انتخاب سنگ با توجه به آب و هوا به این ترتیب بیشتر به اهمیت آب و هوا در انتخاب سنگ پی می‌بریم. برای مثال در مناطقی که اشعه‌ی آفتاب می‌تواند تاثیر مخربی بر سنگ داشته باشد، استفاده از سنگ‌هایی هم‌چون تراورتن انتخابی مناسب است.

تغییر در ساختار سنگ

سنگ‌ها از عناصر مختلفی تشکیل شده‌اند. هر یک از این عناصر به خودی خود ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند. به همین دلیل واکنش و اتفاقی که در شرایط مختلف آب و هوایی برای آن‌ها می‌افتد متفاوت خواهد بود. اما در مجموع این عناصر گاهی می‌توانند نقشی مخرب در سنگ ایفا کنند.

برای مثال وجود آهن در گرانیت یکی از مسائلی ست که نباید از آن غافل بود. استفاده از سنگ‌هایی که چنین عنصری دارند، قواعد خاص خود را دارد. برای نمونه به کار بردن این سنگ به عنوان نما در مناطق مرطوب اشتباهی بزرگ است. چرا که به تدریج در بافت سنگ شاهد زنگ‌زدگی و ظاهری ناخوشایند در سنگ خواهید بود.

نکات مهم در انتخاب سنگ با توجه به آب و هوا

اهمیت آب و هوا در انتخاب سنگ ساختمانی باعث می‌شود پارامترهایی برای انتخاب تعیین کنیم. این پارامترها را در زیر خواهید خواند. پس از مطالعه‌ی این اطلاعات، با توجه به شرایط آب و هوایی محل زندگی خود نسبت به انتخاب بهترین سنگ برای ساختمان خود اقدام کنید.

رنگ سنگ

یکی از نکاتی که باید در انتخاب سنگ به آن توجه شود، رنگ است. تیره یا روشن بودن سنگ، به ویژه سنگ نما اهمیت بسیاری دارد. در بررسی اهمیت آب و هوا در انتخاب سنگ، به لزوم مقاومت در برابر تابش آفتاب اشاره کردیم. اما نکته‌ی دیگری که باید بدانید، میزان جذب گرما و سرما توسط سنگ است.

به این ترتیب بهتر است در مناطق گرم‌سیری از سنگ‌هایی با رنگ روشن استفاده کنید. چرا که سنگ‌های تیره حرارت نور خورشید را بیشتر جذب کرده و سبب گرمای بیشتر ساختمان می‌شود. عکس این موضوع نیز صادق است. در مناطق سردتر می‌توانید با انتخاب سنگ‌های تیره و مشکی، به جذب حرارت نور خورشید کمک کنید.

عایق حرارت بودن سنگ

نکته‌ی بعدی توجه به ضریب گرمایی سنگ است. سنگ‌های ساختمانی و دیگر مصالح ضرایب گرمایی متنوعی دارند. انتخاب سنگی با ضریب گرمایی مناسب می‌تواند به ذخیره انرژی چه در فصل سرد و چه فصل گرم کمک کند.معمولاً سنگ‌هایی که ساختاری متخلخل دارند بیشتر عایق حرارتند. چرا که درون آن‌ها فضای خالی وجود دارد که سبب نگاه داشتن گرما یا سرما پشت سنگ می‌شود.

تخلخل

در قدم بعدی توجه به میزان تخلخل در اولویت است. همان‌طور که پیشتر اشاره کردیم، تخلخل زیاد می‌تواند موجب شکستن و یا خوردگی سنگ در بلندمدت شود. آب‌ها جذب

پروژه های سنگبری کوهستان

در صورت نیاز به دریافت مشاوره رایگان و اطلاعات بیشتر درباره سنگ های ترامیت و نحوه خرید آن ها میتوانید با ما تماس بگیرید.


صنایع سنگ کوهستان