درباره ما

سنگ های طبیعی در ساختمان

سنگ های طبیعی در ساختمان

سنگ های طبیعی در ساختمان

سنگ های طبیعی در ساختمان

سنگهای طبیعی تزئینی در ساختمان سازی به گروههای زیر تقسیم می شوند:۱- سنگ گرانیت

یک نوع سنگ آذرین نفوذی بلوری می باشد که عمدتا دارای دانه های تشکیل دهنده با اندازه یکسان دارد. عناصر سنگ شامل فلدسپات قلیایی و کوارتز هستند که معمولا مقداری میکا و دیگر کانی های فرعی (کانی های پیریت و گارنت با چشم غیرمسلح دیده نمی شوند) را نیز ممکن است در خود داشته باشد.

۲- سنگ مرمریت (مرمر)

از سنگهای دگرگونی می باشد و دارای کربنات بوده که به علت قرارگیری تحت حرارت و فشار در دوره شکل گیری (متامورف) در آن تبلور دوباره ایجاد شده و دارای بافت بلوری قابل تشخیص می باشد. کانی های آن دولومیت و کلسیت و یا ترکیب آن دو هستند. سنگ مرمر باید حتما جلاپذیر باشد و قابلیت صیقل دادن داشته باشد. براساس اندازه بلورها سنگ مرمر در ایران به گروههای زیر تقسیم می شود:
  • چینی (ریز بلور)
  • کریستال (درشت بلور)
  • مرمریت (عدم قابلیت تشخیص بلورها)

۳- سنگ تراورتن

این سنگ از ته نشین شدن کربنات کلسیم در آب های گرم کربناتی و یا چشمه ها ایجاد می شود. به نوعی سنگ آهکی رسوبی با ساختار متخلخل و برخی وقتها لایه ای است. تخلخل موجود در سنگ به دلیل تشکیل گاز و خروج آن هنگام ته نشین شدن کربنات کلسیم در هنگام ایجاد ساختار سنگ می باشد. در برخی اوقات نیز دلیل تخلخل درون سنگ، تجزیه گیاهان موجود در لایه های سنگ است. حفره های موجود در تراورتن بیانگر تشکیل آن به صورت طبیعی بوده و برای این نوع سنگ عیب محسوب نمی شود. این سنگ بیشتر در رنگهای کرم، قهوه ای، زرد، خاکستری و سفید دیده می شود.

۴- سنگ کوارتز ساختمانی

این سنگ عمدتا حاوی سیلیس است که براساس مقدار سیلیس آزاد موجود به گروههای زیر تقسیم می شود:
  • ماسه سنگ (حداقل ۶۰% سیلیس آزاد)
  • ماسه سنگ کوراتزی (حداقل ۹۰%)
  • کوارتزیت (حداقل ۹۵%)

۵- سنگ آهک ساختمانی

این سنگ از کربنات کلسیم یا دولومیت (کربنات کلسیم و منیزیم) و یا ترکیبی از این دو تشکیل شده است. چگالی (دانسیته) این سنگ متغیر بوده و به سه گروه چگالی کم، متوسط و زیاد تقسیم می شود:
  • چگالی کم: ۱۷۶۰-۲۱۶۰ کیلوگرم بر مترمکعب
  • چگالی متوسط: ۲۱۶۰-۲۵۶۰ کیلوگرم بر مترمکعب
  • چگالی زیاد: بالای ۲۵۶۰ کیلوگرم بر مترمکعب

۶- سنگ لوح

این سنگ از دگرگونی شیل ایجاد می شود و حاوی کانی های میکا، کوارتز و کلریت بوده و به نوعی سنگ دگرگون شده ریزبلورین می باشد. مهم ترین کاربرد سنگ لوح پوشش سقف های شیبدار می باشد.

استفاده از سنگ لوح بعنوان پوشش بام ساختمان سنگ های طبیعی در ساختمان

سنگ لوح براساس عمر مفید به سه گروه تقسیم می شود:
  • عمر مفید بالای ۷۰ سال (S1)
  • عمر مفید بین ۷۰ و ۴۰ سال (S2)
  • عمر مفید بین ۴۰ و ۲۰ سال (S3)
اگر از سنگ لوح در فضاهای خارجی که دارای اتمسفر اسیدی و یا در نزدیکی صنایعی که آلودگی محیطی زیادی دارد استفاده شود، نباید نوارهای کربن دار در سنگ وجود داشته باشد.سنگ های طبیعی در ساختمان سنگ لوح باید سالم، با دوام و بدون ترک، حفره، رگه های باز و عیب هایی از این قبیل باشد.

سنگها به لحاظ قابلیت کار با ماشین آلات روی آنها به دو دسته سخت و نرم تقسیم می شوند:

۱) سنگ سخت: این سنگها به راحتی برش داده نمی شوند و ساب نمی خورند و براق نمودن آنها نیاز به ابزار دارد و باید از ماشین آلات و دستگاههای مخصوص برای کار روی آنها استفاده کرد. سنگهایی از قبیل گرانیت، گابرو، دیوریت و سینیت ها از جمله سنگهای سخت هستند.
۲) سنگ نرم: این سنگها را می توان با دستگاههای برش معمولی (نرم) براش داد و سنگهای تراورتن، مرمریت، سنگ آهک (لایم استون) و چینی در این گروه قرار می گیرند.

تقسیم بندی بازاری سنگها در صنعت ساختمان:

این تقسیم بندی در بازار سنگهای فرآوری شده و برای فروش بوده و مهم ترین و پرکاربرد ترین نوع تقسیم بندی سنگها را بیان می کند و براساس آن سنگها به ۵ گروه ۱) گرانیت ۲) مرمریت ۳) تراورتن ۴) مرمر و ۵) چینی تقسیم می شوند. لازم به ذکر است سنگهایی مانند سنگ آهک و تراونیکس هم وجود دارند که در این گروه بندی دیده نمی شوند و علت آن این است که یا سنگهای ترکیبی هستند و یا نسبت فراوانی کمتری در مقایسه با ۵ گروه ذکر شده دارند.
برای استفاده از سنگ، سطح رویه و نمای سنگ باید یکنواخت باشد و به بهترین شکل ممکن صیقلی، تیشه ای، چکشی و یا کلنگی شود به گونه ای که رگه ها و نقش طبیعی سنگ به خوبی نمایان باشد.
جدول پیشنهادی زیر براساس نشریه ۵۵  با نام مشخصات فنی عمومی کارهای ساختمانی  بعنوان راهنمای سنگها برای مصارف گوناگون می باشد سنگ های طبیعی در ساختمان :

محل مصرفنوع سنگ مناسبابنیه فنی راه و کارهای آبیسنگهای آهکی متراکم، ماسه سنگ ها، گرانیت، دیوریت، گابرو، بازالت و دیگر سنگهای سخت با دوامپی سازیها و شالوده هاهر نوع سنگی که با ضوابط پروژه مطابقت داشته باشدنمای خارجی ساختمان هاسنگهای آهکی متراکم، ماسه سنگ ها، مرمرهای رنگی گوناگون، توفهای آتشفشانی، گرانیت، دیوریت، لابرادوریت، گابرو، بازالت و دیگر سنگهای منطبق با ضوابط پروژهدیوارهاسنگهای آهکی، دولومیت، ماسه سنگها، سنگهای گچی، توفهای آتشفشانی، و سنگهای گوناگونی که برای تهیه سنگ شکسته مناسب هستند.پوشش سطوح داخلی دیوارهاسنگهای آهکی مرمرین شبه مرمر، مرمرها، سنگهای گچی، توفها، کنگلومراهای کربناتی و سنگهای مشابهسنگهای سفت کاری، نما و پوشش های ویژهالف)سنگ های طبیعی در ساختمان  ضد آتش: سنگ صابونی (تالکوم)، توف، اندزیت، بازالت و دیاباز[Image: آشنایی با سنگ شیدارک]

 

ب) ضد اسید: گرانیت، دیوریت، کوارتزیت، ماسه سنگهای سیلیسی، اندزیت، تراکیت، بازالت و دیاباز

 

ج) ضد قلیا: سنگهای آهکی متراکم، دولومیت، منیزیت، ماسه سنگهای آهکیپله ها، کف ها و دست اندازهای خارجیماسه سنگها، گرانیت، دیوریت، زینیت، گابرو و بازالتپله ها، کف ها و دست اندازهای داخلیمرمر، گرانیت، لابرادوریت

تراورتن و نما

ترانیکس کوهستان بی موج

درباره تراورتن

سنگ تراورتن

تراورتن عباس آباد و نما

خرید تراورتن

خرید تراورتن عباس آباد

مزایای سنگ تراورتن عباس آباد

پولیش سنگ تراورتن عباس آباد

سنگ تراورتن عباس آباد در نما

لینک های مرتبط :

۱۱۸stone

akhbarsang