درباره ما

تراورتن عباس آباد

درباره سنگ ساختمانی

 

دوازده ویژگی سنگ ساختمانی

تراورتن عباس آباد

 

تراورتن عباس آبادهیچ سنگی به تنهایی قادر نیست تمامی الزامات سنگ ایده آل برای ساختمان را دارا باشد برای مثال، استحکام و دوام نقطه مقابل سهولت در تراشکاری می باشند و یک سنگ نمی تواند هم زمان دارای استحکام و دوام بالایی باشد و هم تراشکاری آن به سهولت انجام شود. بنابراین می بایست مهندسین به ویژ­گی­های بارز سنگ مورد نیاز جهت استفاده در پروژه ساختمانی نگاهی انداخته و مطابق آن انتخاب خود را انجام دهند در این مطلب اقدام به معرفی دوازده ویژگی سنگ ساختمانی می پردازیم

 

 

  1. استحکام

تراورتن عباس آبادمعمولاً اکثر سنگ­های ساختمانی دارای استحکام بالایی در برابر فشارهای وارده هستند. بنابراین هنگام بررسی کیفیت سنگ­، این پارامتر جزء اولین گزینه مورد بررسی نیست. با این حال زمانی که سنگ­ در ساختمان­های بزرگ مورد استفاده قرار می­گیرند، بررسی استحکام فشاری آن­ها ضروری است. استحکام فشاری سنگ­های ساختمانی معمولا در محدوده­ N/mm2 ۲۰۰-۶۰ می باشد.

 

  1. دوام و ماندگاری

سنگ­های ساختمانی باید قادر به مقاومت در برابر نیروهای طبیعی مخرب نظیر باد، باران و گرما باشند و در برابر آنها از خود مقاومت نشان داده و تخریب نشوند.

 

  1. سختی

زمانی که سنگ­ها در کف، پیاده ­رو یا پل استفاده می­ شوند در معرض نیروهای سایشی و فرسایشی حاصل از حرکت افراد یا ماشین­ها قرار می­گیرند. بنابراین سختی سنگ­ برای چنین کاربردهایی بسیار مهم است. سختی سنگ را در مقیاس موس می سنجند.

 

  1. چقرمگی

تراورتن عباس آباد قرمگی سنگ بدین معناست که باید در مقابل نیروهای ضربه­ ای مقاومت داشته باشند. سنگ­های ساختمانی باید به اندازه­ کافی چقرمه باشند تا تنش­های حاصل از ارتعاشات را تحمل کنند. این ارتعاشات می­تواند ناشی از ماشین­ آلاتی باشند که در حین فرآوری بر روی آن­ها حرکت و اقدام به برداشتن لایه ای از روی آنها می کند و یا ناشی از بارهای متحرکی که پس از نصب بر روی آن­ها حرکت می کنند.

 

  1. وزن مخصوص

تراورتن عباس آباد هر چه وزن مخصوص سنگ بیشتر باشد آن سنگ سنگین ­تر و مستحکم­ تر است. بنابراین باید برای ساخت سدها، دیوارهای حائل، اسکله ­ها و بنادر از سنگ­هایی استفاده شود که وزن مخصوص بیشتری دارند. وزن مخصوص سنگ ساختمانی خوب بین ۲/۴ – ۲/۸  است.

 

  1. تخلخل و جذب آب

تراورتن عباس آبادتخلخل سنگ­های ساختمانی به ترکیب شیمیایی اجزای معدنی آن و نحوه شکل گیری ساختار سنگ وابسته است. اگر سنگ­هایی که درساختمان استفاده می ­شوند متخلخل باشند آب باران می­ تواند به راحتی وارد تخلخل­های آن شده و به سنگ آسیب برساند. بنابراین سنگ­های ساختمانی نباید متخلخل باشند. در سنگ میزان جذب آب با تخلخل آن رابطه ا­ی مستقیم دارد. هرچه میزان تخلخل سنگ بیشتر باشد آب بیشتری جذب خواهد کرد و آسیب بیشتری خواهد دید. در ارتفاعات، انجماد آب در درون تخلخل­ها موجب متلاشی شدن و از هم پاشیدن سنگ می­شود.

حد مجاز جذب آب برای برخی از سنگ­های ساختمانی متداول به شرح زیر است:

نوع سنگ حداکثر حد جذب آب (%)
سند استون ۱۰
لایم استون ۱۰
گرانیت ۱
shale)) شیل ۱۰
(slate)اسلت ۱
کوارتزیت ۳

 

  1. تراشکاری

فرآوری و قابلیت شکل دادن به سنگ را تراشکاری سنگ می ­نامند. تراش دادن سنگ باید آسان باشد تا هزینه­ آن کاهش یابد. با این وجود باید مراقب بود که سهولت در تراشکاری به قیمت از بین رفتن استحکام و دوام سنگ نباشد.

 

  1. ظاهر

در مورد سنگ­هایی که برای کارهای تزئینی و نمای ساختمان به کار می­روند، ظاهر زیبای سنگ، الزام اولیه است، رنگ سنگ و قابلیت صیقل پذیری آن مهم­ترین عوامل در انتخاب هستند، سنگ­هایی که رنگ روشن دارند معمولا به سنگ­های تیره ترجیح داده می­شوند زیرا رنگ سنگ های تیره­ به مرور زمان محو می­شود.

 

  1. رطوبت زدایی

سنگ­ های خوب باید عاری از رطوبت باشند. سنگ­های لاتریتی زرد رنگ (Lateritic stones) را ۶ تا ۱۲ ماه پس از استخراج نباید مورد استفاده قرار داد. باید به این سنگ­ها زمان داد تا رطوبت آن­ها به صورت طبیعی خارج شود.

 

  1. کارپذیری

تراورتن عباس آبادسنگ­ها باید کارپذیر باشند. زمانی یک سنگ را کارپذیر می­ نامند که انجام کارهایی نظیر برش، تراشکاری و شکل­ دهی روی آن­ها آسان و مقرون­ به ­صرفه باشد.

 

  1. قیمت

تراورتن عباس آبادقیمت، عامل مهمی در انتخاب یک عنصر ساختمانی است. مجاورت معدن با مکان ساختمان سبب کاهش هزینه حمل­ ونقل و بنابراین کاهش قیمت تمام شده آن می­شود.

 

  1. مقاومت به آتش

سنگ­ها باید عاری از کربنات­ کلسیم، اکسیدهای آهن و مواد معدنی با ضریب انبساط حرارتی متفاوت باشند. سنگ­های آذرین به دلیل خرد شدن کوارتز در دمای بالاتر از ۵۷۵ درجه سانتی گراد در برابر آتش مقاومتی از خود نشان نمی دهند و سریع دچار فروپاشی می شوند. ولی سنگهای آهکی می­توانند تا دمای بالاتری (حدود ۸۰۰ درجه سانتیگراد) از خود مقاومت نشان دهندتراورتن عباس آباد.